M&M reporting: NS Gallup Media Intelligencen mukaan investoinnit mediamainontaan
olivat huhti-kesäkuussa hieman alle 300 miljoonaa euroa.
Toisella vuosineljänneksellä mediamainonnan määrä laski 7,1 prosenttia vuoden
2011 huhti-kesäkuuhun verrattuna. Tosin vielä viime vuoden huhti-kesäkuussa
mainospanostukset olivat kovassa kasvussa, mitä vauhdittivat osaltaan huhtikuun
eduskuntavaalit. Mediamainonnan kehitys on kuitenkin nyt selkeässä
laskusuunnassa.
Sanomalehtimainonta väheni 12,5 prosenttia viime vuoden huhti-kesäkuuhun
verrattuna. Panostuksiaan sanomalehdissä vähensivät erityisesti kosmetiikka,
teleala, lääkkeet ja vapaa-aika- ja urheilutarvikkeet. Aikkarimainonta on
kokonaisuudessaan laskenut noin kuusi prosenttia. Lähes kaikki merkittävät
toimialat ovat vähentäneet panostuksiaan aikakauslehdissä. Pukeutuminen ja
lääkemainonta kulkevat kuitenkin vastavirtaan ja ovat kasvattaneet
panostuksiaan.
Mainonta kaupunki- ja noutolehdissä laski kolme prosenttia.
Mainospanostuksiaan laskivat huomattavasti muun muassa kodin elektroniikka,
kosmetiikka, elintarvikkeet ja pankit.
Tv-mainonta laski yli kolme prosenttia viime vuoden toiseen neljännekseen
verrattuna. Matkailu, telepalvelut ja lääkkeet ovat vähentäneet
tv-panostuksiaan, kun pankkiala taas on kasvattanut omiaan.
Radiomainonta väheni reilut kuusi ja ulkomainonta kahdeksan prosenttia.
Ainoa kasvaja on verkkomainonta. Verkkomainonnan kokonaisuus IAB
Finlandin luvuilla täydennettynä näyttää 6,2 prosentin kasvua.
Työpaikkailmoittelu laimeni
Rekryilmoittelu on vähentynyt viidenneksellä viime vuoden huhti-heinäkuuhun
verrattuna...
http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=8672091774752856243#editor/target=post;postID=6386962989961541288
No comments:
Post a Comment