Outi Sonkamuotkan opinnäytetyö käsittelee painetun naistenlehden ja sen nettisivujen
keskinäisiä rooleja, joita tutkittiin pääasiassa kvantitatiivisin
menetelmin. Roolien lisäksi selvitettiin painetun naistenlehden lukijan,
naistenlehden nettisivujen käyttäjän sekä molempien sisältöjen käyttäjän
profiilit sekä lukijoiden ja käyttäjien sitoutumisaste molempiin sisältöihin.
tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2013 nettikyselynä. Otoskoko oli 502.
tutkimuksen keskeisin tulos oli se, että painettu naistenlehti on naisten
lehtikonseptin ydin, jota nettisivut tukevat.
lisäksi kävi ilmi, että painetustalehdestä etsitään ensisijaisesti rentoutusta, nettisivuilta tietoa ja vinkkejä
sujuvaan arkeen.
digitaaliset sisällöt kiinnostivat vastaajia, mutta niidenkäyttöaste ei kyselyn ajankohtana ollut suuri. Painetusta lehdestä ei haluttu luopua.
Naistenlehtien lukijoista aktiivisimpia lukijoita, tilaajia ja irtonumeron
ostajia olivat sellaiset lukijat, jotka käyttivät painetun lehden rinnalla myös
nettisivuja.he olivat sitoutuneita painettuun lehteen.
he myös kertoivat mielipiteitään tuotteista ja palveluista lähipiirilleen useammin kuin muiden
verrokkiryhmien edustajat. Pelkkää painettua lehteä lukevat olivat tyypillisesti myös erittäin sitoutuneita painettuun lehteen ja jakoivat usein mielipiteitään tuotteista ja palveluista lähipiirinsä kanssa. Pelkästään nettisivuja
käyttäviä vastaajia oli todella vähän, joten nettisivujen käyttäjän profiilista
saadut tulokset ovat korkeintaan suuntaa antavia.
No comments:
Post a Comment