Monday, March 26, 2012

Uusi iPad on lukijan, ei kustantajan kaveri

Pekka Pekkala kolumni:
...Mutta vitsailu sikseen, koska nyt ollaan vakavan asian äärellä. Uusi, kolmas versio iPadista on täällä. Sen pitäisi pelastaa sanomalehdet ja journalismi taas kerran. Kustannusalan ulkopuolella iPad tunnetaan pääosin laitteena, joka pitää lapset hiljaisina lentokoneessa ja muissa tylsissä paikoissa. Mutta kustantajien mielestä iPad on jotain ihan muuta. Sen myötä lukijat ottavat itseään niskasta kiinni ja alkavat jälleen maksaa journalismista.
Tästä syystä myös jokaisen itseään kunnioittavan mediapomon laukusta löytyy iPad. Se on vähän kuin keski-ikäisenä ostettu ensimmäinen Harley-Davidson tai joogamatto (minulla on jälkimmäinen). Molemmat kantavat lupausta ikuisesta nuoruudesta. Valitettavasti kumpikaan ei tee sinusta välittömästi nuorta kapinallista tai notkeaa kettutyttöä. Pahimmassa tapauksessa niiden käyttö johtaa fysioterapiaan ja kuntoutukseen.
Sama pätee myös uuteen iPadiin. Toki se on lukulaitteena täysin käsittämättömän upea. Näyttö on niin tarkka, että siltä voi lukea täyttä Hesarin sivua zoomaamatta ja jopa kokonaisen broadsheet-aukeaman tekstistä saa selvää. Käyttöliittymä toimii kuin unelma, akku kestää pitkään ja mediatuotteiden ostaminen iTunesin kautta on vähän liiankin helppoa.
Vaikka teräväpiirtotelevisiota tarkemmalta näytöltä on kiva selailla lehtiä, perinteisten sanomalehtien pahin ongelma ei katoa mihinkään: suurin osa jutuista on joko vanhoja tai turhia. Kun kaikki oikeat uutiset on kerrottu jo edellispäivänä verkossa, kerran päivässä julkaistavan lehden teko muuttuu todella vaikeaksi. Jostain pitäisi keksiä kasapäin aiheita, jotka tuntuvat uutisilta, mutta eivät oikeasti ole sellaisia.
Erityisen surullinen esimerkki tästä on maailman toiseksi suurimman mediayhtiön News Corporationin luoma The Daily. Suurella kohulla julkaistu maksullinen digitaalinen lehti, jota voi lukea vain iPadilla. The Dailyä selatessa mieleen tulee vain yksi kysymys: miksi tämä on tehty? Minkä ihmeen tarpeen täyttää lehti, joka näyttää ja tuntuu lähinnä opiskelijoiden harjoitustyöltä? Se on täynnä satunnaisia juttuja sekalaisista aiheista, kivaa luettavaa ei-kenenkään tarpeisiin.
...Instapaper, Flipboard, Zite, Longform.org, Editions ja kotimainen Scoopinion ovat Facebookin ja Twitterin lisäksi palveluita, jotka kannattaa ladata uuden iPadin näytölle. Ne kertovat, mihin suuntaan iPadin kaltaiset laitteet ovat viemässä journalismin tulevaisuutta.
http://www.hs.fi/kotimaa/Uusi+iPad+on+lukijan+ei+kustantajan+kaveri/a1305558582753

No comments:

Post a Comment