Pekka Pekkala kolumni:
...Mutta vitsailu sikseen, koska nyt ollaan vakavan asian äärellä. Uusi,
kolmas versio iPadista on täällä. Sen pitäisi pelastaa sanomalehdet ja
journalismi taas kerran. Kustannusalan ulkopuolella iPad tunnetaan
pääosin laitteena, joka pitää lapset hiljaisina lentokoneessa ja muissa
tylsissä paikoissa. Mutta kustantajien mielestä iPad on jotain ihan
muuta. Sen myötä lukijat ottavat itseään niskasta kiinni ja alkavat
jälleen maksaa journalismista.
Tästä syystä myös jokaisen itseään
kunnioittavan mediapomon laukusta löytyy iPad. Se on vähän kuin
keski-ikäisenä ostettu ensimmäinen Harley-Davidson tai joogamatto
(minulla on jälkimmäinen). Molemmat kantavat lupausta ikuisesta
nuoruudesta. Valitettavasti kumpikaan ei tee sinusta välittömästi nuorta
kapinallista tai notkeaa kettutyttöä. Pahimmassa tapauksessa niiden
käyttö johtaa fysioterapiaan ja kuntoutukseen.
Sama pätee myös uuteen iPadiin. Toki se on lukulaitteena täysin
käsittämättömän upea. Näyttö on niin tarkka, että siltä voi lukea täyttä
Hesarin sivua zoomaamatta ja jopa kokonaisen broadsheet-aukeaman
tekstistä saa selvää. Käyttöliittymä toimii kuin unelma, akku kestää
pitkään ja mediatuotteiden ostaminen iTunesin kautta on vähän liiankin
helppoa.
Vaikka teräväpiirtotelevisiota tarkemmalta näytöltä on kiva selailla
lehtiä, perinteisten sanomalehtien pahin ongelma ei katoa mihinkään:
suurin osa jutuista on joko vanhoja tai turhia. Kun kaikki oikeat
uutiset on kerrottu jo edellispäivänä verkossa, kerran päivässä
julkaistavan lehden teko muuttuu todella vaikeaksi. Jostain pitäisi
keksiä kasapäin aiheita, jotka tuntuvat uutisilta, mutta eivät oikeasti
ole sellaisia.
Erityisen surullinen esimerkki tästä on
maailman toiseksi suurimman mediayhtiön News Corporationin luoma The
Daily. Suurella kohulla julkaistu maksullinen digitaalinen lehti, jota
voi lukea vain iPadilla. The Dailyä selatessa mieleen tulee vain yksi
kysymys: miksi tämä on tehty? Minkä ihmeen tarpeen täyttää lehti, joka
näyttää ja tuntuu lähinnä opiskelijoiden harjoitustyöltä? Se on täynnä
satunnaisia juttuja sekalaisista aiheista, kivaa luettavaa ei-kenenkään
tarpeisiin.
...Instapaper, Flipboard, Zite, Longform.org, Editions ja kotimainen
Scoopinion ovat Facebookin ja Twitterin lisäksi palveluita, jotka
kannattaa ladata uuden iPadin näytölle. Ne kertovat, mihin suuntaan
iPadin kaltaiset laitteet ovat viemässä journalismin tulevaisuutta.
http://www.hs.fi/kotimaa/Uusi+iPad+on+lukijan+ei+kustantajan+kaveri/a1305558582753
No comments:
Post a Comment