From Digibusiness.fi
Taloustutkimuksen tuore julkaisu on laajamittaisin tähän asti tehty verkkokäyttäytymistä ja verkkosisältöjen kulutusta käsittelevä tutkimus, johon osallistui kaikkiaan 1 885 vastaajaa. Verkon sisällöt 2011 paneutuu ensimmäistä kertaa tarkemmin verkkosisältöjen kuluttamisen tutkimiseen. Tutkimuksessa selvitetään muun muassa millaisia sisältöjä ihmiset hakevat verkosta, mitä yritysten verkkoviestinnältä odotetaan ja mikä on sosiaalisen median rooli kuluttajien ja yritysten välillä.
Sisältöjen kuluttamista on eroteltu tutkimuksessa niin sisältöaiheiden ja esitystapojen kuin julkaisukanavienkin mukaan. Tietyt teemat, kuten matkailu ja ruoka keräävät laajaa kiinnostusta useissa ikäryhmissä ja molemmissa sukupuolissa. Sen sijaan esimerkiksi verkon viihdesisällöt eivät suinkaan kiinnosta kaikkia ikäryhmiä. Yleistuloksena voidaan todeta käyttäjien toivovan yritysten verkkoviestinnältä lisää asiantuntija- ja ajankohtaissisältöjä sekä tuotetietoa.
Tällä hetkellä suositun Facebook-sivuston merkitys yritysten ja asiakkaan välisessä suorassa kommunikoinnissa on tutkimustulosten mukaan vielä merkityksetön. Vain 1 % kommunikoisi yrityksen kanssa mieluiten Facebook-sivuston välityksellä.
Tutkimuksessa nousee myös esiin, että sosiaalinen media on ymmärretty yrityksissä usein sangen kapealla tavalla ja nopeina pikavoittoina. Verkko on vaativa ympäristö sisällön esittämiseen, ja samalla se on nopea media, jossa sisältöä voidaan jakaa käyttäjien kesken välittömästi. Käyttäjät eivät sitoudu arvontoja tai yksittäisiä tykkään -nappulan painalluksia hakeviin yrityksiin vaan kokevat tällaisen toiminnan usein pinnalliseksi.
http://www.digibusiness.fi/portal/news/?id=28081&area=9
No comments:
Post a Comment